NERAKA!!!

suatu hari jibril telah mendatangi rasulullah..rasulullah pun berkata "ada apa wahai jibril??"..jibril pun berkata "aku datang untuk menceritakan kepadamu tentang api neraka"..maka jibril pun menceritakan "wahai nabi Allah,sesungguhnya api neraka itu sangat pedih dan dahsyat..dalam neraka jahannam terdapat 7 tingkat api neraka..
TINGKAT 1~yg paling bawah ialah neraka hawiyah..neraka yg paling panas..disitu terdapat 3 golongan iaitu firaun & keluarganya,orang munafiq yang mengkhianati agamanya, dan orang yahudi yg mengingkari ttg makanan manna wal salwa yg diturunkan dr syurga..
TINGKAT 2~ialah neraka jahim untuk orang musyrikin,
TINGKAT 3~neraka saqar untuk orang murtad,
TINGKAT 4~neraka lazho untuk iblis & sekutunya,
TINGKAT 5~neraka hutomah untuk orang yahudi,
TINGKAT 6~neraka sa'ir untuk orang nasrani"...setelah itu jibril diam dan tunduk..nabi pun berkata "kenapa wahai jibril??"..jibril berkata "neraka KETUJUH ialah neraka untuk umatmu yg berdosa besar dan tak sempat bertaubat sampai mati"..setelah mendengar itu lantas nabi pun pengsan..jibril pun mengangkat kepala rasulullah dan meletakkan di ribanya..setelah itu nabi pun bangun dan terus menangis..bermula dari situ setiap kali berdoa nabi akan menangis untuk umatnya...betapa sayangnya nabi kepada kita..tetapi adakah kita termasuk saya sayang kepada nabi..mengingati nabi bukan di setiap maulidur rasul tetapi mengingati setiap hari...mengingati sejarah kepimpinannya..

#neraka ketujuh tidak diberitahu namanya..ini berdasarkan hadis sahih..bukan saya buat cerita..memang ada hadis mengenai ini..jika anda tahu ape nama neraka ketujuh tolong bgtau saya..tp berdasarkan hadis yg kuat..
API NERAKA-dalam api neraka badan manusia bukan kecil macam kita..tetapi akan dibesarkan supaya manusia dapat merasai azab api neraka!!dalam neraka terdapat 70 puluh ribu daerah..dalam daerah ada 70 ribu kampung..dalam kampung ada 70 ribu rumah..dalam rumah ada 70 ribu bilik..dalam bilik ada satu pokok buah zaqum..bawah pokok ada 2 kotak..kotak pertama ada 70 puluh ribu ular yg dalam mulutnya penuh dgn bisa berwarna hitam pekat yg bersedia untuk patuk org berdosa..panjangnya 70 hasta..kotak kedua ada 70 ribu rantai untuk dibelenggu..rantai itu ditarik oleh 70 ribu malaikat...betapa beratnya rantai 2.. seandainya rantai neraka diletakkan keatas gunung bumi nescaya akan cairlah bumi sehingga 7 lapisan bumi..lapisan pertama bumi memakan mase selama 5 ratus tahun lebih untuk di gali.. seandainya api neraka di buka sebesar lubang jarum nescaya akan terbakarlah bumi ini... seandainya baju penghuni neraka diletakkan antara langit dgn bumi maka akan matilah manusia dibumi kerana kebusukannya..
kita xboleh menghakikatkan api neraka macam mane..sekadar tawu azab dan takut kpd Allah... Allah mencabar kita.."bagaimana kamu manusia boleh berbuat maksiat sedangkan panas matahari pun kamu tak dapat tahan..apatah lagi api neraka.." BARangSIAPa yg menggunakan matanya untuk membuat pkare haram pasti Allah akan meletakkan bara api neraka sepenuhnya dalam mata

daaaduuu,

0 comments:

Post a Comment